loading...
تورکی آذربایجانی
تورک بازدید : 1962 پنجشنبه 20 آبان 1389 نظرات (43)
آذربایجان جنوبی و ادعای ایران شمالی
يکي دو سال است که عده اي از شوونيستها، درمقابل کاربرد واژه " آذربايجان جنوبي " اقدام به بکارگيري واژه به اصطلاح " ايران شمالي " کرده و از اين اصطلاح در مطبوعات داخلي و خارجي ، صفحات اينترنتي و ديگر رسانه ها بهره جسته و به تعبير خودشان، جواب محکمي به کساني داده اند که اصطلاح " آذربايجان جنوبي " را بکار مي گيرند !
حال با نگاه به واقعيتهاي تاريخي گذشته و اينکه " آذربايجان جنوبي " چه معنا و مفهومي را مي رساند و از بکار گيري " ايران شمالي" چه اهدافي دنبال ميشود، مطالبي را بيان ميکنيم.
به کار گيري واژه " آذربايجان جنوبي " و " آذربايجان شمالي "در شعر شعرا، نثر ناثرين و گفتار اديبان آذربايجاني نه محصول ۳۰-۲۰ سال و حتي ۵۰ سال اخير است که عده اي از سر تعصب و به دور از ژرف انديشي بخواهند در مقابله با آن، اصطلاح بي مسمايي را ابداع و آن را به کار گيرند، بلکه اين دو واژه از زمان بسته شدن قرارداد تحميلي " گلستان " و " تورکمنچاي " بين دولتين قاجار و امپراتوري روسيه در سالهاي ۱۸۱۳ و ۱۸۲۸ و دو نيمه شدن " آذربايجان تاريخي " که قسمتي از آن در شمال رود آراز (ارس) و قسمتي ديگر در جنوب اين رود باقي ماند در ذهن و دل مردم دو سوي اين رودخانه پر ماجرا که داراي زبان، فرهنگ، تاريخ، دين، مذهب، نژاد و آيين مشترک بودند جا باز کرد و رفته رفته در شعر ، داستان ، رمان، و ديگر آثار ادبي شعرا و نويسندگان هر دو آذربايجان نمود پيدا کرد تا جايي که ادبياتي در طول ۹۰-۸۰ سال اخير در هر دو سوي آذربايجان پديد آمد که به " ادبيات حسرت " معروف گرديد.
ما يک نمونه از شعر شاعر پر آوازه آذربايجان شمالي روانشاد " سليمان رستم " را در ارتباط با " ادبيات حسرت "در اينجا آورده به اصل موضوع مي پردازيم:
اوره گيمين ياخينلاري ائشيدين،
ديله گيمين ياخينلاري ائشيدين
ايللر يامان آرتيرير بو ياشيمي ،
يا تئز، يا گئج يئره قويسام باشيمي،
نه آغلايين، نه ده فرياد قوپارين،
مني آراز ساحيلينه آپارين
ايللردير کي قلبيمده دير بو حسرت
وعده نيزه عمل ائدين نهايت.
مزاريمي او تورپاقدا قازديرين
مني اوزو تبريز ساري باسديرين!
گؤز ياشيمدان ياراتميشام بو چايي
قيبله م اولسون آرازيمين او تايي
آنجاق يالنيز بيرجه بونو ائتمه يين
گؤزلريمين قاپاغيني اؤرتمه يين
اوفوقلردن چکيليرسه سيس، دومان
بلکه بيرده قارا تورپاق آلتيندان
ويصال گونو قارداشيمي گؤروم من،
قارداشيمي، سيرداشيمي گؤروم من.
منيم عزيزلريم، منيم دوستلاريم
ائله بيلمه يين کي کؤچوب گئديرم
يارييا چاتيبدير عؤمور باهاريم،
بيرده خواهيشيمي تيکرار ائديرم
واختيندا دونيادان کؤچدوگوم زامان
توتسون تابوتومدان او تايلي اللر
ياسين عوضينه قبريم اوستونده
بير ويصال ماهنيسي اوخوسون ائللر!
در آثار " ادبيات حسرت " پديد آورندگان هر دو سوي آراز، زبان، فرهنگ ، تاريخ ، دين ، آيين، و شخصيتهاي تاريخي ، ادبي ، حماسي ، انقلابي و آداب و رسوم و افسانه ، داستان و فولکلور مشترک، و به يک معني " احساس مشترک " هستند که به خاک آذربايجان دو سوي اين رود و يا " آذربايجان شمالي وجنوبي" معنا ميدهند، در حالي که در واژه بي مسماي " ايران شمالي" چشم به دنبال اراضي و خاک است و انسانها ارزش واعتباري ندارند!
واژه " آذربايجان جنوبي " نه يک اصطلاح سياسي، بلکه يک واژه تاريخي- فرهنگي- جغرافيايي است، در حالي که " ايران شمالي" اصطلاح کاملا سياسي نوساز است!
از نظر تاريخي، نام آذربايجان (بدون توجه به نظريه هاي متفاوت در پيدايش اين نام) به بيش از دو هزار سال مي رسد در حالي که نام " ايران " به عنوان يک کشور با مرزهاي سياسي معين از زمان رضا خان مرسوم شده است و از زمان رضا خان تا کنون هم مرزهاي سياسي ايران تغييري نکرده است!
از نظر تاريخي، آذربايجان از حدود دو هزار سال به اين سو داراي مرزهاي فرهنگي و جغرافيايي معين بوده واين مرزها در آثار مورخين سده هاي مختلف به کرات آمده است:
در تاريخ " بلعمي " که خود ترجمه تاريخ " طبري " است که در قرن سوم هجري قمري (حدود ۲۵۰ هجري قمري) نوشته شده است در مقدمه " خبر گشادن آذربايگان و دربند خزران " حدود آذربايجان چنين ترسيم شده است :
" … اول حد از همدان در گيرند تا به ابهر و زنگان بيرون شوند و آخرش به دربند خزران، و بدين ميانه اندر هر چه شهرها است همه را آذربايجان خوانند." (۱)
حمد اله مستوفي مورخ مشهور قرن هشتم هحري (۱۳۴۹-۱۲۸۰ ميلادي) در کتاب نزهت القلوب مي نويسد :
" بلاد آذربايجان ۹ تومان است، بيست و هفت شهر دارد، در بيشتر مناطق اين مملکت هوا سرد ودر بعضي مناطق ملايم است، حدودش با ايالت عراق عجم، [شهر اراک فعلي و مناطق مرکزي ايران] موغان، گرجستان، ارمن و کردستان پيوسته، طولش از باکو تا خلخال ۹۵ فرسخ، عرضش از بجروان تاسيپان ۵۵ فرسخ مي باشد." (۲)
زينالمجالس، آثارالاول، زين العابدين شيرواني و ديگر مورخين نيز حدود آذربايجان را با اندکي تفاوت، در کتابهاي تاريخي گذشته شبيه هم قيد کرده اند ؛ لاکن در هيچکدام از آثار مورخين ياد شده وي ا مورخين ديگر قرن هاي گذشته در ارتباط با نام " ايران " که در آن محدوده جغرافيايي خاصي قيد شده باشد ديده نميشود!
اساساً در تاريخ گذشته چيزي به نام ايران وجود نداشته تا محدوده جغرافيايي خاصي هم به اين اسم ثبت شود؛ در حالي که در تاريخ به کرات به نام خراسان، کرمان، فارس و عراق عجم بر ميخوريم که هر کدام از اينها مثل آذربايجان محدوده خاص جغرافيايي خودشان را داشته اند؛ مثلاً در عين حالي که منطقه فارس امروزي که به نام استان فارس خوانده ميشود با محدوده جغرافيايي قرنهاي گذشته خود فرق چنداني نکرده، خراسان سده هاي پيشين بسيار وسيعتر از استان خراسان امروزي بوده است.
خراسان تاريخي، شامل قسمت وسيعي از کشور افغانستان امروزي و استان خراسان ايران بوده است، که اگر عده ايي امروز بخواهند به خراسان تاريخي اشاره کنند ميتوانند خراسان ايران را خراسان غربي و افغانستان را خراسان شرقي بنامند!
در آثار سده هاي گذشته به ندرت به نام " ايران " بر مخوريم (مثل شاهنامه فردوسي و کتاب جامع التواريخ رشيدي) که اين کلمه هم بيشتر در کنار واژه " توران " آمده است مانند:
" به ايران و توران ورا بنده اند
به راي و به فرمان او زنده اند "
که اين شعر توسط فردوسي شاعر معروف فارسي گوي در تعريف و توصيف از سلطان محمود غزنوي سروده شده است و فردوسي ميخواهد عظمت و قدرت سلطان محمود را هر چه با شکوهتر به نظم در آورد (براي دريافت انعام بيشتر!).
در اينجا ايران و توران مفهوم فرهنگي دارند که " توران "به کليه مردماني اتلاق ميشود که به زبان ترکي صحبت ميکنند و از غرب چين گرفته تا مرز روسيه و بيزانس و اعراب ساکنند، و " ايران " به جماعتي گفته ميشود که به زبان غير ترکي تکلم ميکنند و تابع حکومت سلطان محمود هستند و در مناطق وسيع و متفاوتي چون تاجيکيستان، افغانستان، پاکستان امروزي و ايالات خراسان، کرمان و سيستان، فارس، ديلم و عراق عجم آن زمان ساکن هستند . و يا آنچه در " جامع التواريخ رشيدي " به نام " خواقين ايران و توران " آمده ، معنا و مفهوم توصيفي و فرهنگي دارد نه محدوده جغرافيايي و اقليمي خاص ومشخص.
حال از بکار گيرندگان واژه " ايران شمالي " بايد پرسيد اين اصطلاح را با استناد به کدام اسناد و مدارک تاريخي به کار ميبرند؟ در حالي که ما در مورد اصطلاح " آذربايجان جنوبي " که يک واژه فرهنگي- تاريخي- جغرافيايي است نه سياسي و توسعه طلبي؛ حد اقل دو سند تاريخي آورديم (و اسناد بسيار بيشتر از اينها هم براي ارائه موجود است) که مرزهاي جغرافيايي آذربايجان را مشخص مي کند و از زماني که اين سرزمين تاريخي در اثر جنگ، دو نيمه شده و هر نيمه سر نوشت سياسي جداگانه ايي پيدا کرده اند ، ادبا، شعرا و نويسندگان با داشتن ذهنيت تاريخي نه چندان دور، براي نشان دادن اينکه مثلاً يک اثر ادبي ترکي آذربايجاني مربوط به کدام شاعر و نويسنده است و وي در کجاي آذربايجان متولد شده و يا سکونت دارد، با گفتن و يا نوشتن آذربايجان شمالي و يا آذربايجان جنوبي، حوزه فعاليت شاعر و يا نويسنده يادشده مشخص شده و از نظر خواننده، اثر ياد شده با توجه به فضاي سياسي و فرهنگي حاکم بر محل زندگي شاعر و نويسنده، تجزيه و تحليل ميگردد؛ حال بکار گيرندگان اصطلاح " ايران شمالي" با استعمال اين واژه چه معنا و مفهومي را دنبال مي کنند و چه انتظاري از تجزيه وتحليل خوانندگان دارند ؟!
با اسناد ارائه شده، در قرون گذشته مرز جغرافيايي که زير نام " ايران " بيايد وجود نداشته؛ از نظر فرهنگي هم " ايران " زبان و فرهنگ خاصي را تداعي نمي کند که مشترکات زباني باعث چنين تصوري شود؛ و اگر به تعبير افراطيون شوونيست، که اصطلاح " ايران شمالي " بيشتر از ذهن معيوب آنها تراوش ميکند، ايران مساوي فارس تلقي شود، در اين صورت ديگر هيچگونه مشترکاتي هم بين ايرانيان (فارسها) با مردم آن سوي رود آراز باقي نمي ماند ، پس اصطلاح خود ساخته " ايران شمالي" چه معنا و مفهومي را مي رساند؟!
تنها چيزي که باقي مي ماند، ادعاي ارضي از طرف بکار گيرندگان اين اصطلاح است که در چنين شرايطي، خاک کشورهاي ارمنستان، گرجستان و جمهوري آذربايجان مورد تهديد قرار مي گيرد و شايد روزي علاوه بر ترکمنستان از افغانستان و پاکستان (ایران شرقی) و کشورهاي جنوب خليج فارس (ایران جنوبی) و عراق (ایران غربی) هم ادعاي ارضي شود، و يا ممکن است افراطيون پا را از اين هم فراتر نهاده ادعاهاي ارضي خودرا به مرزهاي امپراتوري هخامنشيان تعميم داده تا کشور مصر نيز برسانند ! که البته، چه در حالت اول و چه در حالت دوم، مجوز به افراطيون ساير کشورها و ملتها هم داده ميشود تا با استناد به حاکميت گذشته اجدادشان به چنين ادعاهايي دست بزنند که در دنياي امروز، هيچ آدم عاقل و بالغي دست به چنين ديوانگي نمي زند ؛ چرا که مردم دنيا نتيجه چنين تفکر ماليخوليايي را در سرنوشت صدام به چشم خود ديدند!!
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ایران در تاریخ 1396/09/01 و 5:11 دقیقه ارسال شده است

جنایات اکراد در طول تاریخ:
1- همکاری با مغولان در فتح اربیل وموصل و شهرهای آسوری نشین شمال بین النهرین (عراق) و کشتار سکنه آن و اشغال تدریجی آن مناطق
2- کشتار صدها هزار آسوری در دهه 1830 و دهه 1840میلادی در شمال بین النهرین و جنوب شرق آناتولی توسط بدرخان بیگ حاکم بوتان و محمد پاشای رواندز
3- همکاری مداوم کردها با حاکمان عثمانی در جنگهای شان در اروپا و همدستی با آنان در غارت و کشتار مردم آناتولی غربی و ارمنستان غربی و اروپای شرقی و یونان در طول 600 سال حکم ترکان عثمانی
4- کشتار صدها هزار ارمنی و آسوری در 1915 توسط اکراد (یگانهای حمیدیه) بنا بر امرپانترکان عثمانی (گروههای فاشیست و نژاد پرست موسوم به ترکهای جوان و کمیته باصطلاح اتحاد و ترقی) بگونه ای که شرق آناتولی را از وجود ارامنه پاک کرده و اراضی ارامنه میان اتراک و اکراد تقسیم شد مانند شهرهای وان و ارض روم و قارص و باطوم و ملاطیه و ...که قبلا اکثریت ارمنی داشتند.
5- کشتار دهها هزار آسوری توسط اسماعیل آقا سمکو در استان شمال غربی ایران ازجمله ترور مارشیمون رهبر آسوریان در حین مذاکره ونیز غارت مهاباد توسط سمکو در جنگ جهانی اول
6- کشتار هزاران آسوری در 1933 توسط ژنرال کرد ارتش عراق ابابکر صدقی در شمال عراق
7- همکاری همه جانبه (نظامی و جاسوسی و ..) گروههای کرد ایرانی (کومله و دمکرات) با حزب بعث عراق در جنگ ایران – عراق
8- همکاری گسترده اکراد عراق(بارزانی ها و طالبانی ها) با رژیم های سلطنتی و جمهوری در ایران بر ضد حکومت های متوالی درعراق
9- حمایت گسترده اکراد ترکیه و سوریه( پ ک ک و پ ی د) از بشار اسد بر ضد مردم عرب این کشور و سعی در اخراج و کشتار قبایل عرب و آسوری شمال شرق سوریه با حمایت آمریکا و روسیه برای ایجاد کشور کردی در شمال آن کشور
10- پاکسازی قومی آسوریان و اقلیتهای قومی و مذهبی در شمال بین النهرین توسط حکومت کردها در شمال بین النهرین و تبانی مسعود بارزانی با گروه داعش در تسلیم شنگال به این گروه تبهکار و نسل کشی یزیدی ها ( اقلیتهای آسوری و سریانی و یزیدی و شبک در استانهای کرکوک و موصل و اربیل بزرگترین مانع برای تشکیل کشور کردی در شمال عراق هستند و نابودی آنها توسط داعش کمک بزرگی به رویای بارزانی و ناسیونالیستهای کرد بود) http://www.sotkurdistan.org/index.php/2016-01-22-18-25-53/2016-01-27-19-29-08/item/5626-2016-08-03-21-07-19
11- امید بستن اکراد به حملات نظامی ویرانگر آمریکا و ناتو و اسراییل و حتی روسیه به کشورهای چهارگانه (ایران و عراق و سوریه و ترکیه) برای فروپاشی آنها و ایجاد دولت مستقل کردی

این نظر توسط تبریزی در تاریخ 1395/06/28 و 17:16 دقیقه ارسال شده است

جای تاسف است که انسان این نژاد پرستیهای سخیف را می بیند
مردم منطقه ما که امروزه مردم ایران نام دارند هزاران سال است که در کنار یکدیگر با فرهنگ مشترک زندگی تاریخی داشتند و دارند ولی عده ای بیکار یا مغرض یا مامور الان سیاست خارجیها که کوچک کردن کشورهای منطقه را پیگیری می کنند ادامه می دهند و این خزعبلات را می نویسند
قدرت در اتحاد است
چنانچه کشورهای خارجی دائم دنبال اتحاد جدید و قدرت بیشتر هستند شایسته نیست ما بخواهیم دنبال جدایی و ضعف باشیم
هر موقع که ما بزرگتر و بیشتر بودیم موفق تر بوده ایم

این نظر توسط محمد از کرج در تاریخ 1394/10/09 و 18:20 دقیقه ارسال شده است

نویسنده مقاله باید این را بداند که اصطلاح ایران شمالی به هیچوجه جنبه سیاسی نداشته بلکه شدیدا جنبه ملی و ناموسی دارد، این همان ادبیات بقول شما حیرت است ، چرا فکر میکنید فقط آذر زبانهای دو طرف ارس در حسرت جدا شدن پاره تن ایران هستند ، بله پاره تن ایران و نه فقط پاره تن استان آذربایجان، .
ضمنا مگر قبل از اطلاق نام جعلی آذربایجان به منطقه اران ( ایران شمالی) قبلا کشوری به این نام وجود داشته؟ این منطقه با نژاد و فرهنگ و ژن و آداب و رسومش ایرانیه

مطلبی هطلبی هم به سایر دوستان ، به دوستی اعتقاد و ایمان داشته باشید ، الحاق بخشهای جدا شده از ایران هم ممکنه و هم نیازی به جنگ و لشکر کشی نداره ، لشکر کشیهای از این دست کار روسیه تزاری یا عراق بعثیه که عاقبتشون رو دیدیم
سید محمد جان از زنجان شما به رفتار جد بزرگوارت افتدا کن دوست من

کلامی هم به غیر دوستان :

یاشاسین بندر عباس ، یاشاسین تهران ، یاشاسین تبریز و مشهد و قزوین
یاشاسین تربت و اردبیل و ارومیه
یاشاسین گنجه و دربند و شیراز و سنندج
یاشاسین ایران

این نظر توسط تبریزی در تاریخ 1394/05/09 و 17:15 دقیقه ارسال شده است

سلام
آذربایجان جنوبی رو از کجاتون در آوردین ؟ اران ، شروانشاهان رو کردید جمهوری آذربایجان ؟ با نقشه ترکها و اسرائیل ؟ حالا نوبت آذربایجان ایران ؟ شما اکر سر سوزن تاریخ رو مطالعه کرده بودید میفهمیدید که آذربایجان در کل تاریخ به یک جا گفته شده ؟ و اونم آذربایجان ایران هست ؟ و اون ور ارس رو با لفظ اران و شروانشاهان ثبت کردن ؟ برای آنسوی ارس تاریخ نتراشید پانترکها ؟! ما خبر داریم که ترکیه و اسرائیل برای ایران چه موهوماتی در ذهنشون هست و چه خوابی برای آذربایجان و کل مناطق ایران دیدن ؟ بوز قوردهای احمق . . .

این نظر توسط تبریزی در تاریخ 1394/05/09 و 17:15 دقیقه ارسال شده است

سلام
آذربایجان جنوبی رو از کجاتون در آوردین ؟ اران ، شروانشاهان رو کردید جمهوری آذربایجان ؟ با نقشه ترکها و اسرائیل ؟ حالا نوبت آذربایجان ایران ؟ شما اکر سر سوزن تاریخ رو مطالعه کرده بودید میفهمیدید که آذربایجان در کل تاریخ به یک جا گفته شده ؟ و اونم آذربایجان ایران هست ؟ و اون ور ارس رو با لفظ اران و شروانشاهان ثبت کردن ؟ برای آنسوی ارس تاریخ نتراشید پانترکها ؟! ما خبر داریم که ترکیه و اسرائیل برای ایران چه موهوماتی در ذهنشون هست و چه خوابی برای آذربایجان و کل مناطق ایران دیدن ؟ بوز قوردهای احمق . . .

این نظر توسط جاسم الغبیشی الاحوازی در تاریخ 1394/03/20 و 9:50 دقیقه ارسال شده است

یعیش امه العربیه المجیده
الموت لفرس و الاتراک

این نظر توسط جاسم الغبیشی الاحوازی در تاریخ 1394/01/14 و 15:22 دقیقه ارسال شده است

مرگ بر تورک

این نظر توسط ایرانی در تاریخ 1393/12/27 و 0:08 دقیقه ارسال شده است

اقا این چه حرفیه این همه بچه شیعه مظلوم اونجا گیر افتادن بدون کمترین جایگاه اجتماعی که لیاقتشون باشه رهاشون کنیم تو چنگ یه تعداد ادم مجهول الهویه؟به امید خدا که ازاد میشن

این نظر توسط سید محمد موسوی در تاریخ 1392/05/18 و 21:25 دقیقه ارسال شده است

مرگ بر تورک وتورکیه
درود بر آذری وفارس
مرگ بر عرب سوسمار خور
جاسم الغبیشی الاحوازی هرچند مادر تو جنده اس ولی من بهش فحش نمیدم

این نظر توسط سید محمد موسوی اززنجان در تاریخ 1392/04/17 و 1:24 دقیقه ارسال شده است

ما آذری هستیم
ماتورک نیستیم
ترک مغول است
آذریها آریایی هستند
ترکیه یک فاحشه خانه بزرگ است
ترک بی ناموس است
ترک فاحشه است


کد امنیتی رفرش
1 2 3 4 5 صفحه بعد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 71
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 104
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 855
  • بازدید کلی : 45,885